Varvat ned

Denna veckan har jag hållit Pelle hemma från skolan . Han har inte varit kontaktbar den senaste tiden. Det kan nog vara flera saker som spelar in, personal som varit med länge har slutat på skolan och de är nu flera barn än tidigare. Även fritids är annorlunda. Rektorn vill integrera särskoleeleverna med de andra så alla delar fritids. Tanken är ju god men beroende på funktionsnedsättning så upplevs detta inte lika för alla. Förstår att vissa elever får fler kamrater och att det händer mer. Men Pelle som inte vill ha det rörigt och mår bäst av lugn och ro så är det inget jag tror är till hans fördel. Han har mått bra av att vara hemma och bara fått landa. Kan ju hjälpa med kortare dagar så han inte blir så trött. Kommer även följa med han en dag nästa v i skolan, är lite orolig att personal som inte varit med i Pelles klass inte använder tecken och bilder som stöd i den utsträckning som krävs. Har man inte själv sett skillnaden vad det hjälper till så förstår man inte vad det innebär. Men när det nu är Pelle och vissa andra elevers sätt att kommunicera så är det ju jätteviktigt. Får han inget gensvar så slutar han ju själv att försöka göra sig förstådd. Det blir lite skolmöten framöver i alla fall så man får svar på sina funderingar…img_0457 img_0460

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin